Astronomii cred că au găsit o rămășiță de stea neutronică lăsată de supernova din 1987A

A fost cea mai strălucitoare supernovă de aproape 400 de ani când a luminat cerul emisferei sudice în februarie 1987. Supernova 1987A – explozia unei stele uriașe uriașe într-o mică galaxie din apropiere cunoscută sub numele de Marele Nor Magellanic – a uimit comunitatea astronomică. Le-a dat o ocazie fără precedent de a observa o explozie de stele în timp real folosind instrumente și telescoape moderne. Dar ceva lipsea. După ce supernova a dispărut, astronomii se așteptau să găsească o stea de neutroni (un nucleu stelar extrem de dens care se prăbușește, format în mare parte din neutroni), care rămâne în miezul exploziei. Nu au văzut nimic.

De 34 de ani, astronomii au căutat, fără succes, steaua neutronică dispărută. Au apărut diverse teorii. Poate că încă nu a avut timp să o formeze. Sau, poate, masa uriașului albastru a fost mai mare decât se aștepta, iar supernova a creat o gaură neagră în locul unei stele de neutroni. Poate că steaua neutronică a fost ascunsă, ascunsă de praful exploziei. Dacă steaua lipsă există vreodată, este foarte greu de văzut.

Dar perseverența dă roade. Poate că astronomii l-au găsit în cele din urmă.

Primul indiciu vine de la Atacama Large Millimeter / Sub-Millimeter Array (ALMA) din Chile. vara trecuta. Telescopul radio a observat un „punct” fierbinte în interiorul miezului supernovei. „Punctul” în sine nu este o stea de neutroni, ci mai degrabă o masă fierbinte de praf și gaz care poate ascunde o stea de neutroni: la urma urmei, ceva furnizează căldură. Dar pentru a confirma existența unei stele de neutroni, vor fi necesare mai multe observații.

Cu rezultatele promițătoarelor semnale radio ALMA în mână, o echipă de cercetători a urmărit observând supernova la lungimile de undă ale razelor X, folosind date de la două nave spațiale NASA diferite: Observatorul de raze X Chandra și grupul Telescopului spectroscopic nuclear (Nostar) . Descoperirile lor sunt publicate în The Astrophysical Journal luna aceasta. Ceea ce au descoperit este o emisie de raze X în apropierea nucleului exploziei supernova, cu două explicații posibile.

READ  Urmăriți primele luni ale lui Euclid în spațiu
Supernova 1987A cu o nebuloasă a vântului stelară în centru. Credit: Chandra (radiografie): NASA / CXC / Univ. De Palermo / E. Greco. Ilustrație: INAF-Osservatorio
Astronomul Palermo / Salvatore Orlando

În primul rând, emisia ar putea fi rezultatul accelerării undei de șoc explozive. Această teorie a undelor de șoc nu poate fi complet exclusă, dar dovezile par să indice o a doua explicație mai probabilă – Nebuloasa Vântului Stelar.

Pulsarii sunt un tip de stea de neutroni energetici care se rotește rapid, iar radiația strălucește ca un far în timp ce se rotește. Pulsarii pot crea uneori vânturi de mare viteză care suflă spre exterior și creează nebuloase, sub formă de particule încărcate și câmpuri magnetice. Aceasta este ceea ce cercetătorii cred că văd.

Datele Chandra și NuSTAR susțin descoperirea ALMA de anul trecut. Undeva în interiorul Supernova 1987A există un pulsar tânăr. Este posibil să dureze un deceniu sau mai mult până când nucleul supernova dispare suficient pentru a observa direct un pulsar, dar pentru prima dată în 30 de ani, astronomii pot avea încredere în existența sa.

Supernova 1987A, așa cum este văzută de NuSTAR și Chandra. Credit: Chandra (radiografie): NASA / CXC / Univ. Palermo / E. Greacă; Ilustrație: Observatorul Astronomic INAF-Palermo / Salvatore Orlando; Nostar (raze X): NASA / JPL-CalTech

Descoperirea este interesantă. „A putea privi practic un pulsar de la naștere ar fi fără precedent”, A spus Salvatore OrlandoUnul dintre cercetătorii implicați în descoperire. „Ar putea fi o ocazie o dată în viață de a studia evoluția unui pulsar mic.”

Deci, cu un puzzle vechi de 30 de ani rezolvat și o mulțime de științe noi de făcut în următorii ani și decenii, Supernova 1987A promite să ne păstreze atenția. La urma urmei, este cea mai apropiată și mai strălucitoare supernovă pe care o vom vedea vreodată.

Cu excepția cazului în care Betelgeuse explodează …