În căutarea originalului Dracula

Dacă sunteți în România și sunteți interesat de Dracula, dar doriți să evitați boom-ul turistic din Transilvania, cu Castelul său foarte înfricoșător Bran și clișee evidente ale vampirilor, mai ales când vă aflați în magazinele de suveniruri, există o alternativă în care puteți găsi câteva rămășițe ale originalului născut dintr-un roman gotic Bram Stoker Întunericul din 1897.

Cartea lui Dracula „Dracula” a devenit filmul de la Hollywood din 1931, cu ticălosul interpretat perfect de ungurul Béla Lugosi (1882-1956), iar creativitatea a devenit un fenomen global care l-a catapultat către vedetă. Dar, în timp ce Transilvania și castelul sunt împletite cu o întreprindere modernă, acest spectru al cinematografiei poate fi urmărit până în orașul somnoros și îndepărtat Lugos, sau Lugos din Ungaria, în ținuturile plate ale Banatului. Acolo s-a născut Lugosi.

Lugojul se află la est de Timișoara, deci cam la jumătatea distanței dintre Budapesta și sălbăticia mai atrăgătoare, dealurile și sălbăticia zburătoare de lilieci mai departe decât Brașov, sau Brassó pentru unguri. După succesul filmului, Dracula capricios a fost cel care a luat cea mai mare parte din lumina reflectoarelor și, teoretic, l-a lăsat în urmă pe Lugosi derutat. În ciuda acestui incident neașteptat, încă mai trebuie spus că el a fost cel care a stabilit în cele din urmă vampirul și identitatea sa distinctă, care apare și astăzi în înregistrările de film și în multe tradiții fictive.

În timp ce lucram la articolul meu din Budapesta Times „De la Ungaria la Hollywood, Dracula încă trăiește” acum câțiva ani, descoperirea conexiunii Lugoj a fost o surpriză și m-am simțit obligat să vizitez pentru a afla mai multe despre bărbatul care l-a interpretat pe nobilul demonic transilvănean. Era nevoie de cercetări și, în cele din urmă, mi-am făcut drum spre acest improbabil loc de pelerinaj.

READ  Tommy Hilfiger sells his $ 45 million mansion and moves to Florida

Cu puțină muncă în prealabil, am fost plin de îndoieli pe drum și m-am întrebat în mod repetat dacă acest proiect ar fi util. Dar, indiferent de rezultat, primul meu pas a fost să vizitez Muzeul Central de Istorie, Etnografie și Arte Plastice al orașului. Din fericire, primirea mea nu a fost în zadar, căci l-am întâlnit pe Christian care nu numai că lucrează în acest loc lăudabil, dar este și un înflăcărat în Lugoși.

Am văzut o fotografie originală exclusivă a fostei case a lui Lugosi, care se afla pe strada principală Bucegi de peste drum. Cu mai mult noroc, am fost dus direct acolo. Este ușor de găsit, deoarece această locuință se afla lângă proeminenta Biserica Romano-Catolică Parohia și lângă noul cinema Béla Lugosi de pe Strada Alexandru Mocioni.

Este clar că aceeași casă de odinioară, care inițial era verde, nu mai este aceeași. Originalul a fost demolat relativ recent și reconstruit în ceea ce astăzi are o fațadă diferită. Dar cel puțin această locuință vine cu o placă potrivită în onoarea celebrităților cinematografice ale orașului. În afară de a arunca o privire asupra acestei zone imediate, nu mai era nimic altceva de făcut, în afară de a prezenta descoperirile mele fotografice.

Foto: Alexander Stemp

De asemenea, în sfârșit a fost clar: nu mi se va da nicio arhivă muzeală sau periodice publice. Știind că sunt pe mâini bune cu un expert local, dar și dându-mi seama că nu mai aveam nimic de lucrat, mi-am luat concediu. Deși totul era foarte simbolic, m-am bucurat că am mers pentru scurt timp pe urmele lui Lugosi și m-am simțit recunoscător pentru ceea ce am văzut.

READ  CIFF dezvăluie primul val al celui de-al 44-lea grup de filme cu alegere

Cu toate acestea, autoritățile locale pot realiza o performanță mai interesantă. Gazda mea și cu mine am fost de acord că Lugosi este un adevărat atu pentru oraș, iar acest minunat actor ar putea fi onorat cu o statuie și un muzeu, cel puțin. Acest lucru ar aduce un nou interes local, precum și un turism promițător. În plus, orașul în sine este suficient de atractiv cu o varietate de clădiri în stil vechi și există câteva hoteluri pentru o evadare distractivă de weekend.

Foto: Alexander Stemp

În sfârșit, acum că ai ajuns la oprirea măcinarii toate lucrurile drakea concluzionat că, dacă acest demers ar urma să continue, următorul meu pas ar trebui să fie să merg în California, unde Lugosi, departe de succesul prețului său film, și-a trăit tot restul vieții în Los Angeles și nu s-a mai întors acasă.

Trebuie să fiu acolo și numai acolo pot să termin această sarcină interesantă și, în sfârșit, să aflu mai multe despre omul misterios din spatele mantiei. Bine de știut, Lugosi a fost imortalizat pe merit cu o stea pe Hollywood Walk of Fame.

Pana atunci, pentru a ajunge in Lugoj/Lugos, care se afla la 350 km de Budapesta, luati M5, faceti langa Szeged la M43 si mergeti la granita cu Nadlac. De acolo, peste vastele zone de plată, urmați A1, care ocolește în mod convenabil Arad. Totul oprește A6, chiar lângă Lugoj, care te va duce chiar acolo.

Există și trenuri. Un tren direct de zi pleacă din capitala Ungariei o dată pe zi în drum spre București via Arad. În caz contrar, călătoriți acolo peste noapte și schimbați-vă în Arad până când terminați și reveniți târziu a doua zi. Pentru mine, sper să mă întorc într-o zi, dar numai când acest oraș are mai multe de oferit.

READ  În jurul lumii în 80 de zile: un serial recent lansat, filmat parțial în România