Recenzie: Este în sfârșit timpul să-l luăm pe Saint-Sans în serios?

Alan Rich a scris în Los Angeles Weekly În vara anului 1999, „Mi-am zguduit creierul încercând – fără succes, așa cum s-a întâmplat – să mă gândesc la o piesă muzicală mai proastă a unui compozitor celebru”. În cazul meu, am respins Concertul de la Saint-Saens, cunoscut sub numele de „Egiptenii”, numindu-l „ridicol” în The Times.

La ce ne gandeam? Nu este diferit unul de celălalt sau de înțelepciunea primită despre unul dintre cei mai faimoși și populari compozitori francezi. După moartea sa, la vârsta de 86 de ani, în decembrie 1921, reputația lui Saint-Saëns sa deteriorat constant. Debussy, Ravel și Satie au condus revoluția muzicală franceză de la începutul secolului al XX-lea, în timp ce titlul „Splendor of Saint-Saën” al Filarmonicii din Los Angeles Powell de joi seară a exemplificat o dragoste plină de farmec, care era depășită.

Da, Saint-Saëns a scris corect irezistibilul „Carnaval al animalelor” pentru copii, mari pianiști (Martha Argerich, de exemplu) și balerine de lebădă. Dar din producția masivă a lui San Saen, în afară de asta, doar una dintre producțiile sale Cele 13 opere ale sale („Samson și Dalila”), două dintre cele zece muzici ale sale (prima pentru violoncel, a doua pentru pian) și simfonia sa nr. 3 (ultima dintre cele cinci simfonii ale sale, dintre care două nu au fost atât de apreciate încât rămân nenumerotate) sunt relativ bine cunoscute. Poate te-ai fi așteptat joi seara, când Filarmonica din Los Angeles a interpretat „Bacchanale” din „Samson and Delilah”, Concertul întâi pentru violoncel și Simfonia a treia („Organ”), că nici măcar acele cântece nu mai erau un egalizator grozav. Prezența a fost semnificativ mai mică decât la alte programe L.A. Phil în această vară.

După Sfânta SaëReputația lui ns s-a schimbat dramatic în ultimul sfert de secol. Poate că a urât impresionismul francez și a considerat „Ritul primăverii” a lui Stravinsky opera unui nebun modernist, dar Saint-Saën este văzut din ce în ce mai mult ca un fel de radical postmodern. Cu toată ostilitatea sa reacționară față de muzica „modernă”, el a fost un eclectic strălucit, care a călătorit mult, în special în Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Asia, absorbind tradițiile muzicale înainte ca acestea să devină occidentale. A petrecut ceva timp în Rusia cu Ceaikovski. Cu tot romantismul său grandios, a fost și un clasic rafinat, studiind literatura și arheologia clasică. Avea o minte științifică și era un matematician desăvârșit și un astronom amator.

READ  Fotbal: România a învins Liechtenstein, dar Macedonia de Nord și-a decis locul în playoff-ul de calificare la Cupa Mondială

Ca pianist, organist și compozitor pentru copii minune, Saint-Sayne a fost uneori numit Mozart francez. A atras atenția lui Berlioz și Liszt, ambii fiind influențe uriașe. A fost un muzician minunat și fără scuze. Era deschis la o gamă largă de influențe, în special căzând sub influența a ceea ce auzise (și studiase!) în călătoriile sale. Era o orchestră fermecătoare și originală, care presăra străluciri liber, deși asta suna ca kitsch pentru Alan și pentru mine în cartea lui pentru pian pentru „Egiptenii”.

Combinația de erudiție, spectacole nou iluminate, redescoperirea lucrărilor neglijate și furia neliniștită a eclectismului în cultura noastră muzicală actuală a făcut ca Saint-Saën acum nu numai un gust plăcut, ci și perspicace. O nouă înregistrare minunată la pian a tânărului pianist Alexandre Cantoro, cu Tapiola Sinfoneta, condusă de tatăl său Jean-Jacques Cantoro, face chiar și melodia „The Egyptian” să sune ca o abilitate minunată dintr-un timp mai inocent.

Înregistrările recente ale „Ascanio” și „Le Timbre d’Argent” dezvăluie un compozitor de operă francez de o amploare mult mai mare decât se imagina anterior. Două noi grupuri din cele cinci simfonii oferă o revelație suplimentară. Kantorow și Orchestre Philharmonique Royal de Liège oferă profunzime și fler. Celălalt, cu Christian McKellaro, la cârma naționalei Franței Orchester, este mai vizibil. Dar dirijorul român este directorul muzical al Festivalului Cabrillo, care a fost fondat de Lou Harrison, marele și eclecticul melodiist din California. La fel ca Saint-Saën, Harrison, în cuvintele sale, și-a întins jucăriile pe o întindere mare de pământ.

Mai mult, Saint-Saëns a venit în Bay Area în 1915 pentru a participa la Simfonia din San Francisco pentru a interpreta Simfonia a treia. Acolo, el a susținut premiera vilei sale, Hill California, scrisă pentru Grand Organ și John Philip Sousa Ensemble, în cadrul Expoziției Internaționale Panama-Pacific, care a celebrat deschiderea Canalului Panama.

READ  „Viața s-a schimbat într-o clipă”: fuga de război a unui jurnalist ucrainean

„Hail California” de mult uitat, care include referiri la „Marseillaise” și „Star Spangled Banner” (fără înregistrări, dar pot fi găsite pe Youtube) ar fi adus o completare plină de viață la tradiționala seară de la Saint-Saëns de joi. Software-ul a fost, totuși, bine conceput pentru a-l face distractiv.

Acesta a fost ultimul concert al lui Paolo Portolamioli ca dirijor al L.A. Phil. Dirijorul orchestrei din Chile, directorul muzical al orchestrei mexicane de tineret Sinfonica Azteca, este el însuși un eclectic fictiv care a condus luna trecută programul de varietate L.A. Phil Green Umbrella la Teatrul Ford, precum și un concert cu Devonté Hynes.

Cu toate acestea, Bortolameolli, mai subtil decât sclipitor, a adus o dezvoltare binevenită Saint-Saëns. Concertul pentru violoncel începe cu un ritm dramatic de gradul I în orchestră, care pare să sperie un solist îngrozit. A doua temă este o melodie frumoasă, auzită de obicei ca un oftat de uşurare. De nicăieri, concertul rătăcește într-o lume în care săriți fantastic de minute înainte de a reveni cu mai multă forță la începutul dramei.

Violoniștii tind să caute, cu expresie puternică, o narațiune teatrală. Cu toate acestea, nu a fost nimic spectaculos la Portolamoli și la tânărul violoncelist spaniol Pablo Ferrandez. Acesta a fost un Saint-Saën clasic meticulos, Saint-Saën observatorul stelelor; Saint-Saëns călătorul ascultă muzica altora și nu își exprimă ego-ul.

Tonul lui Ferrandis a crescut cu grație în timpul spectacolului, tratând concertul ca pe un act în care își putea urma propriul drum de descoperire. Accentul lui este cool, dar nu îl folosește niciodată în avantajul ei. Produce emoție prin ritm, dar păstrează și acest lucru subestimat, astfel încât impresia este că toată magia stă în muzică.

READ  Marea gimnastică Nadia Comăneci prezintă NFT în memoria lui „Perfect Ten”

Acestea au fost și punctele forte ale interpretării lui Bortolameolli la Simfonia „Organului”. Folosirea orgii de către Saint-Saëns este ciudată, la fel ca și pianul, deoarece doi pianiști stau lângă orgă. Aici pianul acționează ca un instrument lucios, iar Saint-Saëns are nevoie de 20 de degete pentru a-i oferi cantitatea potrivită.

Este o simfonie minunată – tristă la început, volatilă adesea, orbitoare de cele mai multe ori. Orga este folosită cu încetinitorul încărcat cu tămâie pentru dronele low-end și dialogul său senzual cu corzile.

Ultima scenă de mișcare. Când încercați difuzoare noi pentru un stereo de acasă, aceasta este mișcarea de a rula pentru a testa basul și înaltele și pentru a vă asigura că difuzorul are suficientă putere. Poate nu. Simfonia este de neînregistrat și chiar a sfidat sistemul de sunet brutal al Bowl.

Bortolameolli nu avea trucuri în mânecă. A lăsat simfonia să se desfășoare, cu plăcere când asta era starea de spirit, cu lux când era chemată și, în cele din urmă, involuntar mai degrabă decât să țipe. L.A. Phil ia cu ușurință acest gen de lucruri. Mai puțin, transformările influente de la Saint-Sans par a fi la fel de impresionante ca catnipsul avioanelor de deasupra lor. Dar niciun elicopter nu se potrivește cu finisajul.

În timp ce Bortolameolli se mută acum – un post de director muzical senior pare undeva aproape sigur – el se va întoarce la Walt Disney Concert Hall sezonul viitor pentru concertul Green Umbrella.