Recenzie: Insula – Cineuropa

– Anca Damian revine intalnirea lui Robinson Crusoe si Vineri intr-o lucrare de animatie fastuoasa, politica, simbolica si poetica. Un vârtej vizual contemporan și atemporal

— O să te învăț poezie. Dintre toți realizatorii care își croiesc drum în spațiul potențial foarte creativ al animației internaționale, românul Anca Damian este, fără îndoială, unul dintre cei mai remarcabili artiști. Știam deja acest lucru din documentele ei animate incitante (Crulic – Calea spre Dincolo [+see also:
film review
interview: Anca Damian
]
și Muntele Magic [+see also:
film review
]
) și minunatul Povestea fantastică a Maronei [+see also:
film review
]
(mai accesibilă spectatorilor mai tineri), dar cu noua ei opusă, Insula [+see also:
]
prezentat în competiția Marele Ecran din secolul al 50-lea IFFRregizoarea a dezlănțuit total caii imensei ei imaginații conceptuale și vizuale, conturând o operă amețitoare și uluitoare pentru toate publicurile (cu multiple niveluri de interpretare), muzical, suprarealist, ecologic și umanist, asumându-și fără compromis singularitatea viziunii sale.

(Articolul continuă mai jos – Informații comerciale)

Împărtășindu-și intriga luxuriantă în jurul binecunoscutei (și aparent simple) povești a lui Robinson Crusoe și a nenorocirilor de vineri, Anca Damian dă imediat narațiunea peste cap. Naufragiat pe insula lui, Robinson disperă de nebunia singurătății, înlănțuit de vise înfometate de opulență consumeristă (de la hipermarketuri la reviste de gătit) și de tableta lui computerizată. Dar apoi apare vineri, un supraviețuitor printre migranți sortați pe plajă de soldați care separă morții de vii. În această lume „întortocheată”, care „nu se învârte”, cei doi noștri protagoniști unul pe altul, dincolo de cuvinte, descoperându-și sensibilitățile și fragilitățile. Robinson o învață pe vineri să înoate, dar Sirena și ispitele ei pândesc și ele în zonă.

READ  Evenimente la Pärnu și Parnoma vineri, 23 februarie

Robinson decide apoi să plece în căutarea paradisului, însoțit de mama sa redescoperită (pe nume Mary, cf. subtextul creștin al filmului) și de un pirat cu două picioare de lemn (o altă ramuri a moștenirii lui Daniel Defoe). Trecând deșertul, pădurea radarelor (cu amenințarea Mamei Mare în căutarea lor), sosirea la Turnul Babel unde războiul este o sărbătoare, capturarea, dezvăluirea marilor secrete de familie, traversarea unui inel de foc pentru a scăpa, camuflaj. , piramidă pe mare și scufundări în adâncuri: călătoria epică, fantasmagorică și simbolică a lui Robinson către libertate face ecou mult mai realistă odisee paralelă a migrantului de vineri (traversarea oceanului, contrabandiști „canibali”, lagăr de detenție etc.). Ambii își caută Țara Făgăduinței și îl vor găsi doar prin reconciliere, pace, iertare, acceptarea dublului lor și a puterii Naturii.

Inspirat de Gellu Naumjocul lui Insola şi derulându-se peste o bogată dimensiune vizuală concepută de regizor şi Gina Thorstensen, Insula este punctat de cântece, litanie, bucle repetitive și o muzică „țigănească” amețitoare, toate elemente care, adăugate la abundența narativă, pot face să te simți amețit într-un malstrom senzorial copleșitor. Dar, în realitate, fiecare parte a filmului este o comoară și întregul este o țesătură alcătuită dintr-un număr infinit de fire sofisticate care vor duce filmul prin timpul istoriei cinematografice fără probleme.

Produs de Apart Film (România) cu Ia cinci (Belgia) și Studio Komadoli (Franța) și Special Touch Studios (Franţa), Insula este vândut la nivel internațional de Cel mai bun prieten pentru totdeauna.

(Tradus din franceză)