Recenzie: Ultima Execuție – Cineuropa

Recenzie: Ultima Execuție – Cineuropa

– Franziska Stünkel examinează ce ar tenta pe cineva să coopereze cu o Stasi profund de temut – și care ar putea fi consecințele

Lars Edinger în ultima execuție

Într-o lume mai puțin dispusă să accepte zonele gri ale moralității și mai dispusă să vadă lucrurile ca alb sau negru, un film ca Francesca StunkelConvingător ultima execuție [+see also:
interview: Franziska Stünkel
]
Este o gură de aer proaspăt, în timp ce explorează, cu o oarecare detașare, o poveste atât de mult din fiecare sistem politic represiv încât individul va fi zdrobit doar dacă îndrăznește să conteste status quo-ul. Filmul german a fost prezentat recent în al douăzeci și unu Festivalul Internațional de Film Transilvaniaa lui Radu Jude imprimare mare [+see also:
film review
]
iar al lui Alexandru Belc metronom [+see also:
film review
interview: Alexandru Belc
]
Fiind doar doi dintre ei.

(Articolul continuă mai jos – informații despre afaceri)

Scenariul, scris de Stünkel după ani de cercetări, se concentrează pe Franz Walter, un academic ambițios înclinat să colaboreze cu poliția secretă după ce i s-a promis o profesie. O mână se spală pe cealaltă, nu? Câțiva ani în care a făcut diverse meserii la Stasi, după care Franz își va obține un loc confortabil la universitate, făcând exact ceea ce a visat mereu. Dar în curând ordinele superiorilor săi devin din ce în ce mai crude, consecințele misiunilor sale devin din ce în ce mai palpabile, iar Franz va ajunge la punctul de neîntoarcere, asemenea broaștei proverbiale care se adaptează treptat la creșterea temperaturii oalei până când va ajunge. fierbe de moarte…

READ  Reînvierea erei romane într-un festival roman | Divertisment național

Această referință vine din România și este suficient de veche pentru a ne aminti cum Securitatea României, cu doar 15.000 de angajați (și aproximativ 135.000 de informatori), a ținut 20 de milioane de oameni în genunchi. Decenii mai târziu, și din integritatea democrației (deși întotdeauna susceptibilă de îmbunătățire), este destul de de înțeles cât de ușor este să-i condamni pe cei care au devenit informatori (sau au lucrat pentru poliția secretă), considerându-i ca fiind simple găuri negre morale. Dar, fără a încerca în niciun fel să devin scuze pentru astfel de decizii îndoielnice, ultima execuție Face o treabă foarte bună de a pune „gri” acolo unde trebuie – și prin asta, ne referim la aproape peste tot.

Drama, realizată atât de bine și foarte eficient în Germania de Est în 1981, arată cât de ușor este să faci acest compromis. Cât de ușor este să închizi ochii. Cât de ușor este să faci o greșeală pentru altcineva, pentru binele tău și al celor pe care îi iubești. Dacă s-ar fi născut într-o țară mai democratică decât numită pe bună dreptate Republica Democrată Germană, protagonistul ar fi devenit probabil profesor la o universitate de prestigiu, dar în Berlinul de Est, el este blocat și trebuie să-și ia calea, pierzându-l. Foarte suflet în proces. Susținut de performanțe excelente de la Lars Edingerfilmul arată cum un regim opresiv poate zdrobi cu ușurință și în orice fel un om, mai întâi seducându-l cu promisiunea lui unui viitor mai bun, iar apoi cerând în schimb nespusul.

Fără a da spoilers, povestea lui Walter este inspirată de un academic din viața reală, Werner Teske, care a fost ultima persoană condamnată la moarte în Germania de Est. Deși regizoarea și-a descris filmul drept ficțiune, ea a promis că s-a bazat pe cercetări ample și da, se simte real și îl face pe cineva mai puțin dornic să judece.

READ  Festivalul de Film European revine la Timisoara in perioada 24-26 iunie

ultima execuție Este o producție germană regizată de Producție de film și televiziune pe internet Kölnproducție a filmului Franks și C . filmeîn coproducție cu ZDF Si artă. Filmul este gestionat la nivel internațional de ecran universal.